Victoria – B / G mit dem beim Werk ILO Pinneberg gebauten Motor:
Modell G – mit hochgelegter Auspuffanlage.
Modell B – mit herkömmlicher Auspuffanlage.
Modell „G“.
Der Motor ist als seitengesteuerter 350 ccm vom Ingenieur Hans Lackler, stammend aus Wien, konstruiert worden, man bot Sie als durchzugsstarke Autobahnmaschine, mit Ihren 13 PS an:
Die neue Form des Zylinders und des Zylinderkopfes ist sehr wuchtig ausgefallen und man könnte meinen es ist ein OHV-Modell. Die großflächige und zahlreiche Verrippung hatte natürlich einen guten Kühlungseffekt. Manche Betrachter haben anfangs den Motor mit einem Zweitaktmodell verwechselt. In der ersten Serie 1935 wurde nur ein B-Modell vorgestellt, mit einem zusätzlichen Geländemodell, aus dem danach die G, wie Geländesport wurde.
Technische Daten Auszug aus der ersten Bedienungsanleitung:
Weiter Elemente und Hinweise aus der Bedienanleitung:
Schmierstellen-Antriebsseite.
Schmierstellen-Auspuffseite.
Auf der Abbildung Nr. 13 sieht man deutlich, dass die Geländesport noch einen offenes Kettenabdeckblech hatte.
Hier nochmal die Lenkerarmaturen, in der bereits beschriebenen Bedienanleitung:
Soziussattel:
Der Soziussattel, wie auch der Fahrersattel, waren ein Zukaufteil von Drilastic. Montiert wurde der Soziussattel mit einer eigens für Victoria gefertigten formschönen Halterung. Diese war auch an Modellen, welche zur gleichen Zeit gefertigt wurden, wie KR 8 Und KR 9, wie im nächsten Bil zu sehen:
KR 8 – Drilastic-Sättel, der Kettenschutz war auch zur 350er B/G ähnlich:
Der Benzintank ist verchromt und mit dunkelblauen Farbanteil abgesetzt. Neu ist das Tankemblem mit einer Rautenform, welches dann die nächste Zeit vorwiegend eingesetzt wurde:
Der Victoria-Engel in Rauten-Form.
Emailschild aus dieser Zeit.
Auszug aus Buch Victoria-IG:
Änderungen in der Serie:
Die ältere Version der Kurbelwelle hatte glatte Außenflächen auf den Hubscheiben, die spätere Variante hatte rundum Bohrungen, um das Öl aus dem Kurbelhaus besser in die Ölfänger schleudern zu können. Die ersten KR 35 B/G haben sehr weit nach vorne über den Auspufftrakt vorgezogene Kühlrippen, spätere Modelle haben einen etwas kleineren Zylinder und Zylinderkopf. Man montiert also immer Zylinder und Zylinderkopf der gleichen Bauart. In einer Kundendienstmitteilung wurde darauf hingewiesen, das die stark verrippten Zylinder der ersten Serie ausgetauscht werden konnten. Ältere Motorgehäuse haben pro Ventil nur zwei Bohrungen in den Stößelführungen, später wurden vier Bohrungen angebracht. die Angüsse und Verdickungen im Guss, welche man im Nockenwellenantriebsgehäuse sieht, sind kaum an zwei Motoren gleich. Auch die Ölfänger und – Nuten sind oft verschieden. Hier war man sich scheinbar nie wirklich sicher, was das Beste wäre. Ein der IG bekanntes Getriebe hat einen Anschlussdeckel aus Stahlguss. Möglich, das die Getriebedeckel seinerzeit, wie bei vielen anderen Getrieben, oft gerissen waren und man eine verstärkte Version anbieten wollte. Bei der KR 35 B/G gab es Probleme mit dem Kolben/Zylinder und den Ventilen. Der Kickstarterantrieb hat die gleichen Probleme wie viele Hurth-Getriebe und ähnliche Konstruktionen: Bei starken Zurückschlagen oder einem kräftigen Stiefeltritt bei „Zahn auf Zahn“-Stellung des Kickstarter-Freilaufs kann der Druck so stark werden, dass das Gehäuse auseinanderbricht. Die Ölversorgung ist etwas umständlich. Die Einstellerei, die bei der Frischölschmierung immer nur einen gewissen Kompromiss darstellt (wegen Last-Unabhängigkeit), war bei einem Seitenventiler mit etwas mehr Leistung schon stark gefordert.
Hinzu kam dass das Kurbelhaus mit dem Kettengehäuse in Verbindung stand. Durch diese Raumvergrößerung pendelt sich ein sinnvoller Ölstand nur schwer ein. Das in der Kurbelwelle geförderte Öl schmiert das Pleuel und spritzt von hier dann auch auf die Zylinderwand, sammelt sich dann im Kurbelhaus und wird durch die Kurbelwelle in einen Ölfänger geschleudert. Dann läuft es durch eine Bohrung ins Nockenwellengehäuse, sammelt sich dort bis zu einem gewissen Stand und läuft dann wieder ins Kurbelhaus zurück (kleinere Bohrung). Die Nockenwelle ist als Drehventil ausgebildet und entlässt den Kurbelhaus-Überdruck in eine Sammelkammer. Auch hier gibt es wieder eine kleinere Bohrung, die einen Teil des Öls wieder ins Kurbelgehäuse laufen lässt. Der weitere Überdruck mit Ölnebelanteil wird durch eine größere Bohrung mit einem Metallrohr am Ende dann auf die Sekundärkette am Getriebe geleitet. Das Schmierproblem geht an den Ventilen weiter: die hohe Temperatur macht es dem Öl nicht leichter, und das vollkommen gekapselte Ventilhaus bekommt wenig Kühlung. Um einen alternierenden Luftstrom mit Ölnebel zu bekommen, hat man das Ventilhaus zum Zylinder hin mit einer kleinen Bohrung versehen. Ist diese verstopft, so wird kaum Ölnebel transportiert, die Ventile laufen heiß. In späteren Bedienungsanleitungen sind vorn und hinten Aufkleber aufgebracht, die darauf hinweisen, dass man Gemisch tanken soll, und zwar zunächst 1:10 bis 1:12 und später dann auf 1:18 verringern. Etwas „Obenöl“, wie man das nannte, hatte man ja gerne bei Viertaktern dieser Zeit zugegeben, besonders im Sommer.
Restaurierte Victoria KR 35 G:
Angebot Mannheim 2018:
Originale Bilder:
Ja die B/G 350er gibt es auch in Texas – USA, hier Bilder die mir ein Besucher meiner Seite von dort sendete:
Hello
I found one in Texas , and i need a few parts , kick starter and all the gears and spring that go with it, if some one can help , thank you
Now if somebody really want it i can sale it,€4000
Email 49hrd@sbcglobal,net
Hallo, das wird schwierig, aber hier eine Adresse, der sich mit den B/G 350 auskennt. Martina Schuhmann, Erlenstr. 48, 45964 Gladbeck. E-Mail: martin.schuhmann@victoria-ig.de.
viel Erfolg beim suchen, Gert Reiher…
Hallo, vielleicht können Sie mir 2 Bilder vom 350 B/G senden ? Für meine Internet Website…
Send me your Email so i can send you a photo,
Hi! I could have sworn I’ve visited this web site before but after browsing
through a few of the posts I realized it’s new
to me. Nonetheless, I’m certainly pleased I discovered it and I’ll be bookmarking it and checking back
often!
Danke für Ihr Interesse…
In fact when someone doesn’t be aware of after that its up to other visitors that they will help, so here it happens.
Okay…
Hello
Where did you find the tank emblem?
Thx
Long time reader, first time commenter — so,
thought I’d drop a comment.. — and at the same time ask for a favor.
Your wordpress site is very simplistic – hope you don’t mind me asking what theme you’re using?
(and don’t mind if I steal it? :P)
I just launched my small businesses site –also built in wordpress like yours–
but the theme slows (!) the site down quite a bit.
In case you have a minute, you can find it by
searching for „royal cbd“ on Google (would appreciate any feedback)
Keep up the good work– and take care of yourself
during the coronavirus scare!
~Justin
Danke für Ihr Interesse, weiter so…Gert Reiher
fantastic points altogether, you simply won a new reader.
What could you recommend about your post that you just made some days ago?
Any certain? https://foxy1004.com
Danke…
Great work! That is the kind of info that should be shared around the
net. Disgrace on Google for not positioning this publish
higher! Come on over and visit my web site .
Thanks =)
Vielen Dank für den Kommentar…
After I initially commented I appear to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and
from now on each time a comment is added I get four emails with the exact same
comment. Perhaps there is a means you can remove me from that service?
Thanks!
Danke, das müssen Sie schon selbst machen…
!!!
Do you mind if I quote a couple of your articles as long as I provide credit
and sources back to your website? My blog site is in the very same niche
as yours and my visitors would certainly benefit from a lot of the information you provide here.
Please let me know if this okay with you. Appreciate it!
hello!,I love your writing very a lot! proportion we communicate more
approximately your post on AOL? I need a specialist on this space to unravel my
problem. Maybe that is you! Looking forward to look you.
I go to see day-to-day a few websites and websites to read articles or reviews, but this webpage gives quality based
posts.
Vielen Dank…
A fascinating discussion is definitely worth comment.
I think that you ought to write more on this issue, it might not be a taboo subject but generally people do not talk about these topics.
To the next! Cheers!!
!!!
Thanks for the marvelous posting! I seriously enjoyed reading it, you will be a great author.I will be sure to bookmark your blog and
will often come back from now on. I want to encourage
you to ultimately continue your great writing, have a nice evening!
Look into my webpage :: best CBD for dogs
Danke…
appropriate post, i love it
This is really interesting, You’re an excessively skilled blogger.
I have joined your rss feed and look ahead to in search of
extra of your excellent post. Additionally, I have shared
your website in my social networks
2Danke !!!!
Attractive component of content. I just stumbled upon your site and in accession capital to assert that I acquire actually loved account your blog posts.
Any way I’ll be subscribing to your augment and even I achievement
you access persistently quickly.
Danke…
Thanks , I’ve just been looking for info about this topic for ages
and yours is the greatest I’ve discovered so far.
However, what in regards to the conclusion? Are you positive about the supply?
Danke,,,
I have been browsing online greater than three hours
lately, yet I by no means discovered any fascinating article
like yours. It is lovely value sufficient for me.
In my opinion, if all webmasters and bloggers made excellent content material
as you did, the web will likely be much more useful
than ever before.
Vielen Dank für den netten Kommentar…
Have you ever considered publishing an ebook or guest authoring on other sites?
I have a blog based upon on the same ideas you discuss and would really like to have
you share some stories/information. I know my visitors would value your work.
If you are even remotely interested, feel free to shoot me an e-mail.
Leider kein Interesse…
Very nice article, just what I wanted to find.
Danke…
It’s really a nice and useful piece of info. I am
satisfied that you simply shared this useful info with us.
Please keep us informed like this. Thank you for sharing.
Bitte,,,
I just like the valuable info you supply in your articles.
I’ll bookmark your blog and check once more here regularly.
I am moderately sure I’ll be told a lot of
new stuff right right here! Good luck for
the following!
Vielen Dank…
Just wish to say your article is as surprising.
The clearness on your post is just excellent and that i
could assume you’re knowledgeable on this subject.
Well together with your permission allow me to snatch your feed to stay updated
with imminent post. Thanks one million and please keep
up the enjoyable work.
Danke, weiter so…
Attractive part of content. I simply stumbled upon your web site and in accession capital
to assert that I acquire in fact enjoyed account your weblog posts.
Anyway I will be subscribing on your augment or even I achievement you get admission to consistently quickly.
Danke
Wonderful beat ! I would like to apprentice while you amend your website, how
can i subscribe for a blog website? The account
aided me a acceptable deal. I had been a little bit
acquainted of this your broadcast offered bright clear
concept
!!!
It’s perfect time to make some plans for the future and it is time to be happy. I’ve read this post and if I could I wish to suggest you few interesting things or advice. Maybe you can write next articles referring to this article. I want to read more things about it!
Na dann mache Sie mal Vorschläge…
I’ll immediately seize your rss feed as I can’t in finding your email subscription link or newsletter
service. Do you’ve any? Kindly allow me understand
so that I may just subscribe. Thanks.
danke…
I’ve been surfing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article
like yours. It’s pretty worth enough for me.
In my view, if all webmasters and bloggers made good content as you did, the net will be much more useful than ever before.
Vielen Dank, das sehe ich genau so…
Hello to all, how is all, I think every one is getting more
from this web page, and your views are pleasant designed for new visitors.
Danke…
If you are going for finest contents like me, simply go to see this web site
daily because it offers feature contents, thanks
DAnke…
Its like you read my mind! You seem to know so
much about this, like you wrote the book in it or something.
I think that you can do with some pics to drive the message home
a bit, but instead of that, this is excellent blog.
An excellent read. I’ll definitely be back.
Danke…
What i don’t understood is in fact how you are now
not really much more well-preferred than you may be now. You
are very intelligent. You already know therefore
significantly in terms of this subject, produced me in my opinion believe it from a lot of varied angles.
Its like men and women don’t seem to be interested except
it’s something to do with Lady gaga! Your personal stuffs outstanding.
All the time take care of it up!
!!!
I think the admin of this web page is actually working hard in favor of his
site, since here every stuff is quality based data.
Sicherlich…danke
Thanks for finally talking about > Victoria -Motorrad – B / G 350 ccm 1935 – 1936 – Victoria – Fahrrad –
Motorrad und mehr < Liked it!
Bitte und danke…
I enjoy looking through an article that will make people think.
Also, thank you for allowing for me to comment!
danke…
Amazing! Its genuinely remarkable paragraph, I have got much clear
idea about from this article.
Danke…
I’m very pleased to find this great site. I wanted to thank you for
your time for this fantastic read!! I definitely appreciated every part of it and I have you book
marked to check out new stuff in your website.
Vielen Dank…
I must thank you for the efforts you have put in writing this site.
I am hoping to view the same high-grade content from you later on as well.
In fact, your creative writing abilities has motivated me to get
my own site now 😉
Danke…
Hi there just wanted to give you a quick heads up. The text in your post seem to be running off the screen in Internet explorer. I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with browser compatibility but I thought I’d post to let you know. The design look great though! Hope you get the issue fixed soon. Many thanks
Danke…
I just could not depart your web site prior to suggesting that
I really loved the standard info an individual supply to your guests?
Is gonna be back incessantly to check up on new posts
Vielen Dank…
Wow, this post is pleasant, my younger sister is analyzing these kinds of
things, so I am going to let know her.
!!!
Does your blog have a contact page? I’m having problems locating it
but, I’d like to shoot you an email. I’ve got some ideas for your blog you might be interested in hearing.
Either way, great website and I look forward to seeing it improve over time.
Ist vorhanden…
Hi, I do think this is a great site. I stumbledupon it 😉 I am
going to return once again since I saved as a favorite it.
Money and freedom is the greatest way to change, may you be
rich and continue to guide others.
Danke…
Danke…
Superb post however , I was wondering if you could write a litte
more on this subject? I’d be very thankful if you could
elaborate a little bit more. Thank you!
Ja, wenn ich mal Zeit habe…gerne…
Wow, this post is pleasant, my sister is analyzing such things, thus I am going to inform her.
!!!
I have read so many content regarding the blogger lovers except this article is in fact a pleasant piece of writing,
keep it up.
Danke…
Hello, everything is going nicely here and ofcourse every one is sharing information, that’s actually excellent, keep up
writing.
!!!